Dagje anders dan anders - Reisverslag uit Bugojno, Bosnië en Herzegovina van Reis Bugojn - WaarBenJij.nu Dagje anders dan anders - Reisverslag uit Bugojno, Bosnië en Herzegovina van Reis Bugojn - WaarBenJij.nu

Dagje anders dan anders

Door: Elliette

Blijf op de hoogte en volg Reis

16 Juli 2009 | Bosnië en Herzegovina, Bugojno

Woensdag 15-07-09

Vanmorgen was het al weer vroeg dag.
Nadat we hebben onbeten vertrekken we voor de laatste keer richting het huis waar we gisteren zijn begonnen met schilderen, je zeit aan de mensen hier dat ze zo blij zijn met een voor ons eigenlijk klein gebaar.
Na wat uren geverft te hebben worden we opgehaald door Nermin, hij brengt ons naar de kerk waar we de ramen schoon maken en nog een wand schilderen.
De andere helft van het team is ondertussen aan het klussen bij Nermin thuis, ze zijn daar namelijk het dak een het verstevigen, want door dat er in de winter zo veel sneeuw licht is het dak wat komen te verzakken, en er moeten kamers worden gemaakt, zo dat zij kinderen op zolder kunnen slapen en als er een team van livingstone komt zij daar ook kunnen overachten en niet meer in Bugojno zelf hoeven te overnachten, het verstevigen van het dak word door timmermannen gedaan, de stenen lagen al boven dus die hoefden niet meer naar boven, ze hebben wel beton zakken naar boven moeten brengen en andere zware dingen.
De mensen die daar zijn geweest hebben dus een zware en vermoeiende dag gehad.
Morgen hopen we naar een kamp te gaan waar kinderen uit heel de wereld komen, daar gaan we een kijkje nemen, ook hopen we nog wat van de omgeving te zien.
Met dit mooie vooruitzicht gaan we nog even van een mooie avond genieten.

Donderdag 16-07-09

Zeven uur de wekker gaat, en na een lange warme nacht is het voor een aantal van ons is het dan ook moeilijk om uit bed te komen, om half acht zit dna ook niet iedereen even wakker aan het onbijt, maar ondanks dat zit de sfeer er voor vandaag al wel goed in.
Om acht uur gaat de bel en Nermin staat voor de deur met de vraag of we al klaar zijn om naar het kamp te gaan, zoals afgesproken vertrekken we optijd richting het meer van Boracko, onderweg is er veel te zien en we stoppen dan ook bij een aantal viewpoints maar omdat het in de auto zo warm is gaan we wat drinken in een stadje (Konjic) wat op de route ligt in dit stadje is een mooie brug, en daar gaan we dan ook op het teras even wat drinken, met de temperatuur hier moet je goed opletten dat je goed drinkt.
Na even ontspannen te hebben gaan we verder op weg naar het kamp, om 12.00 komen we daar aan, en krijgen een korte rondleiding over het terein, als we die hebben gehad gaan we wat drinken en vertrekken daarna richting een canyon in de buurt, een heel klim en klauter spel, maar erg leuk, als we half verwegen zijn blijft er een klein clubje achter, de rest gaat verder richtin geen watervalletje, hier dolle ze wat en komen na enige tijd weer terug, als de groep terug is gaan we weer terug naar het kamp waar we gaan eten.
Na het eten vertrekken we naat het meer, hier zwemmen we wat uurtjes en springen van een duikplank, na een lekkere middag hier rond te hebben gehangen gaan we weer terug naar Bugojno.
Als we thuis zijn is het weer een sport om als eerste onder de douche te komen, en na dat iedereen gedouched heeft worden er plannen gemaakt voor de rest van de avond, een spelletje weerwolven en lekker relaxen.

We hebben een leuke dag gehad en hebben ook weer een leuke dag in het vooruitzicht, morgen gaan we de markt van Bugojno bezoeken en werken bij Nermin thuis.

• 17 Juli 2009 - 12:54

Fam.van Altena:

leuk dat er ook wat ontspannende dagen bij zitten, en morgen dus gezellig markten!!!
    Geniet ervan met z'n allen! liefs ons

• 17 Juli 2009 - 13:49

Eline En Gert:

Leuk elliette om een teken van leven van jouw zelf te zien. Fijn dat het goed met je gaat, dat je het goed naar je zin hebt. Zien we elkaar volgende week weer? Lets party! Liefs eline

• 17 Juli 2009 - 17:08

Nellen:

Elliette wat goed dat jullie op deze manier zoveel kunnen doen voor de mensen daar en er toch ook veel plezier aan beleven is toch erg mooi.we blijven jullie belvenissen volgen groetjes

• 18 Juli 2009 - 10:35

Frederike:

Hoi Hendrik en de andere teamgenoten,

wat gaaf hoe jullie daar de mensen met zulk basic werk kunnen opvrolijken! En door jullie verslag ben ik erg benieuwd naar Sheila, ze zal vast wel op de foto's staan. Wel erg zeg dat ze zo slecht kan worden geholpen op medisch gebied in Bosnië...

Zo te lezen hebben jullie een gezellige en bijzondere tijd, mooi zo!En tis er dus wel warm, hier in Nederland wisselt het. Dan weer 25 graden en dan weer regen...

Nog veel succes bij alles!

Groetjes Frederike

• 19 Juli 2009 - 16:37

De Romijnen:

Hey Elliette, we zien jouw op de foto, en je zit weer met de mond vol aan de cola natuurlijk!
    We zien dat je het naar je zin hebt, wij natuurlijk ook omdat jij ver weg bent. HaHaHa!!

De buurman

PS. Goeie reis, nog veel plezier aldaar en tot zaterdag op het feest.

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Bugojno

Bosnië - Bugojno

20 Juli 2009

I want to be a blessing for people

20 Juli 2009

16 Juli 2009

Dagje anders dan anders

15 Juli 2009

blond haar en blauwe ogen

15 Juli 2009

blond haar en blauwe ogen
Reis

Welkom in Bugojno Bosnië is een land bijna net zo groot als Nederland en vol met ongerepte natuur. De uitgestrekte bossen golven over het bergachtige gebied en Europa’s langste ondergrondse rivier, de Trebisnjica, stroomt er. Dit land biedt vele mooie vergezichten. Moeilijk te geloven dat ditzelfde vriendelijk ogende Bosnië nog niet zo lang geleden het strijdtoneel was van een heftige burgeroorlog, die veel heeft stuk gemaakt. De oorlog, bekend als Sebrenica, is internationaal berucht geworden. Nermin Begovic zag tijdens de oorlog eigenlijk geen gat in het leven. Somberheid en een gebrek aan zingeving kleurden zijn leven. In 1995 kwam voor hem een plotselinge verandering. “One day, Jesus stopped me from doing the worst”, zegt hij en voor hem ging het roer daarna helemaal om. Sindsdien doet hij veel voor de mensen om zich heen, want ook nu nog leven veel mensen in armoede, door de grote werkloosheid en de gevolgen van de oorlog. Inmiddels is hij voorganger geworden van de levendige Evangelical Church in Bugonjo. Sinds 2006 helpen de Livingstoneteams Nermin bij zijn mooie werk. De kinderen houden ervan om geschminkt te worden! Dus stop maar vast gezichtsverf in je bagage! Voor meer projectinformatie kun je het reisdossier van 2008 downloaden. Ter indicatie: Reisdossier Bosnië - Bugojno 2008 http://www.livingstonereizen.nl/content/bestanden/file/file/Projectdossier/Bugojno.pdf

Actief sinds 06 Juli 2009